MUISTISAIRAS VANHUS JA KATEUS
Kateus on hyvin inhimillinen tunne, joka syntyy halusta osata, omistaa tai saavuttaa jotain, mitä toisella on. Ongelmia kateus aiheuttaa, kun ihminen ei tunnista omaa kateuttaan ja toimii sen synnyttämien negatiivisien tunteiden ja yllykkeiden mukaan.
VIERASKYNÄ – Muistisairaan hoito omaishoitajuuden vastuulla
Miten kotona oikeasti pärjätään? Mitä tarkoittaa pärjääminen? Muistisairaat ja omaiset joutuvat usein selviytymään yksin ja liian vähäisillä resursseilla, lähes viimeisillä voimillaan. – Sirpa Remahl
MUISTISAIRAAN ITSEARVOSTUS JA OMANARVONTUNNE
Arvokkuuden kokemus liittyy yhteisöllisyyteen, samoin kuin sen loukkaukset. Muistisairaat toivovat, että heidän olemassaolonsa noteerataan ja että he tulevat nähdyiksi arvokkaana osana yhteisöä – vielä hoitopaikassakin.
VIERASKYNÄ – Vuorovaikutuksen haasteita
Miten suhtaudut ihmiseen, jonka puhetta et ymmärrä? Oletko ihmeissäsi, kun et ymmärrä häntä ja ohitat hänet? Oman kokemukseni mukaan muistisairaat ihmiset eivät aina ymmärrä meidän puhettamme. – Tuija Uusitalo
SOPEUTUMISVALMENNUSTA MUISTISAIRAIDEN OMAISHOITAJILLE
Kylmäkoskella järjestetty sopeutumisvalmennuskurssi muistisairaiden omaishoitajille oli osallistujien mukaan voimaannuttava kokemus. He arvostivat myös kurssin jatkoksi järjestettyä kuukausittaista työnohjausta.
VIERASKYNÄ – Voiko vanhusten hoidon ajankäyttö paljastaa syvimmät käsityksemme ihmisarvosta?
Vanhustenhoito heijastaa monin tavoin yhteiskuntamme arvoja ja asenteita. Mutta onko mahdollista, että se kertoo siitä enemmän ajankäytön kautta kuin sanojemme avulla? – Taina Semi
ÄLÄ JÄTÄ MUISTISAIRASTA HUOMIOTTA
Vanhus haluaa tulla nähdyksi ja hyväksytyksi omana itsenään, ja hän tarvitsee vierelleen toisen ihmisen. Jotta voi tulla nähdyksi, pitää olla joku, joka näkee.
VIERASKYNÄ – Muistisairaan kotitunne
Kun muistisairas haluaa ja kaipaa kotiin, mihin hän tuolloin kaipaakaan? Osoitteeseen, jossa asui edellisen kerran? Taloon tai pitäjään, jossa asui aikuisena? Lapsuuden kotiinsa? – Sirpa Remahl
ÄLÄ VALEHTELE MUISTISAIRAALLE
Muistisairaalle vanhukselle ei pidä koskaan valehdella, ei edes häntä rauhoittaakseen. Vanhus perimmältään kuitenkin tietää asioiden oikean laidan ja valehteleminen on loukkaus häntä kohtaan.
NÄKYMÄTÖN MUISTISAIRAS VANHUS
Fyysistä torjumista ja psykologista välttelyä, joka aiheuttaa ihmiselle kokemuksen näkymättömyydestä kutsutaan ostrakismiksi. Se on vakavuuteensa nähden valitettavan yleistä muistisairaiden hoidossa.
INTUITIO MUISTISAIRAAN KOHTAAMISESSA
Muistisairasta hoitavia henkilöitä kehotetaan toimimaan intuitioonsa luottaen. Vaikka intuitiota ei osata tarkasti määritellä, sen tiedetään olevan olemassa, ja se on erityisesti sosiaalisessa kanssakäymisessä korvaamaton apu.
KULTTUURINEN MIELEN OHJELMOINTI
Miten hyvin esim. maaseudun ihminen ymmärtää kaupunkilaista, tai päinvastoin? Kulttuurinen mielen ohjelmointi muodostuu elämän varrella opituista omalle kulttuurille tyypillisistä tavoista ajatella, tuntea ja toimia.
MUISTISAIRAS VANHUS JA HÄPEÄ
Ihminen häpeää itsessään sitä, mitä hänessä ei ole ymmärretty, hyväksytty ja arvostettu. Useimmille vanhuksille häpeän tunne on tuttu. Samoin kuin luunappi, tukkapölly ja piiska, joiden avulla heihin on istutettu kuuliaisuus ja samalla häpeä.
MUISTISAIRAS VANHUS JA TRAUMAT
Lähes kaikki ihmiset kokevat jonkinlaisen trauman elämänsä aikana. Sen voi aiheuttaa yksittäinen tapahtuma tai pitkäaikainen altistuminen esimerkiksi huonolle kohtelulle tai olosuhteille. Trauma voi olla tietoisuuden ulottumattomissa, mutta elämyksinä läsnä.
MUISTISAIRAS, MUISTOT JA OPPIMINEN
Muistisairaan vanhuksen hoidossa on hyvä unohtaa perinteinen ajatus siitä, että menneisyyden tapahtumia voidaan, tai niitä pitäisi käsitellä vain sanallisesti ja oivallusta tavoitellen.
MUISTISAIRAAN TARVE TULLA KOHDATUKSI
Muistisairaan kohtaaminen on taitolaji. Sen oppii helposti jokainen, jolla on tilannetajua ja sydän paikallaan. Kumpaakin on oltava sen verran kuin hyvät käytöstavat vaativat.
MUISTISAIRAS JA KOLME KÄRSIMYKSEN AIHEUTTAJAA
Muistisairas ja hänen hoitajansa joutuvat kohtaamaan monenlaista kärsimystä. Erikssonin kärsimysteoriaa soveltaen voimme ymmärtää mistä on kysymys.
MUISTISAIRAS VANHUS JA SYMBOLIHENKILÖ
Muistisairas vanhus sijoittaa symbolihenkilöön aiemmin kohtaamansa henkilön ominaisuuksia ja kohdistaa häneen alkuperäisen henkilön ”ansaitsemia” vihan, epäluulon, katkeruuden, luottamuksen, ihailun tai vaikka ihastuksen tunteita.
MUISTISAIRAAN AISTIT JA HARHA-AISTIMUKSET
Muistisairaan harha-aistimukset, joita ennen saatettiin nimittää harhoiksi, johtuvat käytännöllisesti katsoen aina elimellisestä syystä. Ne selittyvät pääosin aistinelinten vaurioilla tai niiltä saadun viestin väärintulkinnalla.
MUISTISAIRAAN VANHUKSEN YKSINÄISYYS
On tärkeää, että muistisairas vanhus voi olla osallisena tai hänellä on ainakin mahdollisuus seurata muiden ihmisten toimintaa. Hänen vierelleen on myös pysähdyttävä ja hänelle on muistettava puhua.